Átverés a köbön
2020. február 19. írta: Lélekszerelő, MAGYART

Átverés a köbön

Átverés

 

Valami olyan dolog, amikor más történik, mint amit hiszünk, ráadásul úgy, hogy a megtévesztés direkt valósul meg. Van aki szereti az ilyet? Van olyan akinek jól esik, ha átverik? Nem hiszem.

 

A kereskedelem először úgy működött, hogy a kereskedő felmérte mire van szükség, mire van igény és azt beszerezte majd az igénylők között eladta. Ahogy a fogyasztói társadalom kialakult, ez annyiban módosult, hogy a gyártók elkezdték befolyásolni a vásárlási szokásainkat. Befolyásolni, átalakítani, sőt tovább megyek, meghatározni azt, mire legyen igényünk. 

 

Pl.: elkezdték a termékek élettartamát lecsökkenteni, hogy újra és újra megvegyünk valamit, ne csak egyszer egy életben. Ilyen például a villanyégő, az autó, az elektronikai cikkek, a gépek és sajnos majd minden... 

 

Olyan termékeket terveztek, amire magunktól nem lenne igényünk, de azért tudjuk használni valamire. Ezekhez divatot teremtettek, brandeket, követendő szokásokat... Ezek elterjesztésével, pedig igényt teremtenek a saját fejlesztésű termékeiknek, amelyek valószínűleg amúgy senkinek sem kellenének.

 

Ahhoz, hogy a befolyásolást végezhessék, kitalálták, hogy a médián keresztül ez jobban menne. Így elkezdték a nyomtatott sajtót nem csak hírszolgáltatásra, kultúra megosztására, irodalmi értékek bemutatására használni. Majd jött a rádió, a tv és most az internet. Eleinte a média minőségét javították, majd azt alakították, hogy az őket közvetítő eszközök személyes tárgyakká váljanak. Olyanná, amiket mindig magunkkal tudunk vinni, így bárhol elérhetnek minket az ajánlatok...

 

A szociális média elterjedésével már azt is tökélesítették, hogy hozzájussanak a szokásaink jellemrajzához. Így a mi magunk által megadott adatok alapján tudnak egyre személyre szabottabb ajánlatot küldeni. De ugye nem feledtük, nem az igény felmérése a cél, hanem annak a támasztása. AZ IGÉNY TÁMASZTÁS! Senki sem bánná, ha amikor valamire szüksége van, azt minél előbb, a legjobb áron meg tudná szerezni! De vajon ki szereti azt, ha a szokásaiban vájkálva olyan dolgok megvásárlására veszik rá, amelyekről kiderül, nem is voltak szükségesek, sőt feleslegesek voltak. Miközben más igazán fontos dolgokra nem marad forrás. Mindez azért, mert a gyártók, szolgáltatók, mindenáron, minél több eszközt, szolgáltatást akarnak nekünk eladni, mindegy az számunkra hasznos-e vagy sem. Mert ők az eladásban érdekeltek... A fejlődés a fontos számukra, amely kimerül abban, hogy mennyi pénzt tudnak keresni. Ez pedig egy igen egyszerű fejlődési irány, hiszen a pénznek csak mennyisége van.

 

Nos, ezt a vásárlási igény támasztást, az audió-vizuális eszközök használatával viszik tökéjre. Ez mit jelent? Nyomtatott média, mozi, rádió, tv, internet használatával, a brandek, a divatok, szokások teremtésével, illetve vágykeltéssel generálják a szerintük kívánatos keresletet... Tehát kimondhatjuk, hogy ezek az eszközök, amelyek eleinte szolgálták a lakósságot, ma viszont, csak a szolgáltatás minőségének javítására hivatkozva, egyre többet fektetnek a technológiába, a szolgáltatásokba..., egy szóval a cirkuszba. Ehhez viszont forrás kell. Ezt fedezik a reklám, azaz a minket befolyásoló műsor, illetve cirkusz részek bevételeivel is...

 

Azt gondolom, ha azt a technológiát, illetve szolgáltatást, amit a mi befolyásolásunkra, a piaci igény teremtésére használnak, ingyen adják, azok használatát ránk bízzák, az nagyjából elfogadható. Habár, ha nem tudja valaki milyen módon befolyásolják, akkor maga a manipulálás sem korrekt, az ilyen módon történő hatás, igény keltés sem etikus, MEGKÉRDŐJELEZHETŐ!

 

Ezzel szemben, mi a mai gyakorlat? Az, hogy a minket befolyásolni akarók, még DÍJAKAT IS FIZETTETNEK VELÜNK! Fizettetnek velünk lapárat, TV díjat, internet díjat..., ráadásul drágán adják az eszközöket is, amivel “élvezhetjük” a manipuláció áldásait. Ha szükséges akár részletre is adnak ilyeneket, hiszen ezzel is kötnek minket magukhoz. TEHÁT ÁTVERNEK MINKET! Az ő legnagyobb érdekük a befolyásolás, mégis mi fizetünk érte. Mintha ez a manipuláció a mi érdekünk lenne.

 

Az persze közben tény, hogy a neten keresni információkat az hasznos... Egyes hírértékű információk megismerése fontos dolog. Ezek és a hasonlókhoz való hozzájutás, az nekünk érdekünk. DE MA SOKKAL NAGYOBB ARÁNYÚ MÁR A BEFOLYÁSOLÁS, A MANIPULÁCIÓ MINT A HASZNOS SZOLGÁLTATÁS. Így ideje lenne, hogy legalább a manipulatív technológiák legyenek ingyenesek! Ne velünk fizettessék meg azt a technológiát, szolgáltatást, amely a mi kontrol alatt tartásunkat segíti, amely minket manipulál, befolyásol...

 

Persze azt nem hiszem, hogy ez bekövetkezik. Mégis azt mondom, ha már magunk tisztában vagyunk azzal, hogy milyen módon játszadoznak velünk a világ hatalmasai, akkor a megfelelő időben és pillanatban. Tudunk majd ellene tenni.

 

Gondolkodni ér! Sőt érdemes!

 

Somogyi Péter

Hagyatékőrző

Lélekszerelő

A bejegyzés trackback címe:

https://magyart.blog.hu/api/trackback/id/tr1715480766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása